3voor12 Den Haag: RGB Festival – Raul Midon en Yori Swart

By Jan Piet Hartman

Go to 3voor12 Den Haag

“Met een loepzuiver optreden, een zeer afwisselend repertoire en goed gitaarspel dat verder gaat dan ‘meetokkelen’ zoals bij veel collega’s, zet ze een sterk optreden neer als publieksopwarmer.”

Van 20 tot en met 29 maart stond Leiden in het teken van het RGB Festival, waarbij RGB staat voor Rhythm, Groove & Bass. De hele week zijn er allerlei muzikale activiteiten, waaronder ook verschillende huiskamerconcerten. Op vrijdag 27 maart stond er in Gebr. de Nobel een mooie line-up op het programma met onder andere Raul Midón, Yori Swart en Bruut!.

Rond half negen verzorgt Yori Swart het voorprogramma voor Raul Midón, een artiest die ze zojuist heeft leren kennen en waar zij behoorlijk van onder de indruk is. “Ik kreeg een hand, en met zijn andere hand ging hij gewoon door met het inspelen op zijn gitaar.” Later blijkt dat Yori zelf wat minder in staat is tot multitasking; gitaar stemmen en praten tegelijk gaat haar niet goed af, met halverwege onderbroken zinnen en de nodige dosis zelfspot tot gevolg. Ze is misschien (nog) niet bij het grote publiek bekend, maar deze jonge singer-songwriter (1989) heeft inmiddels al de nodige prijzen in de kast mogen zetten. Bijvoorbeeld de Sena Performers PopNL Award, de Amsterdamse Popprijs, NH Pop Live en de Grote Prijs van Nederland 2011 in de categorie Singer-songwriter. Daarnaast werd zij ook nog uitgeroepen tot 3FM Serious Talent.
Met een loepzuiver optreden, een zeer afwisselend repertoire en goed gitaarspel dat verder gaat dan ‘meetokkelen’ zoals bij veel collega’s, zet ze een sterk optreden neer als publieksopwarmer. Tijdens haar optreden zoekt ze het publiek op, krijgt ook voorzichtig de koortjes waarom ze vraagt vanuit de zaal en deelt ze anekdotes met de toehoorders. Zo horen we dat een van de drie gitaren die ze vanavond bespeelt door haar van Lori Lieberman (‘Killing me softly’) is gekocht. Jammer dat er dermate veel fotografen aanwezig zijn dat de verstilde nummers onderbroken worden door een ritmesectie van camerasluiters door een tweetal van de aanwezige fotografen.