Bluesmagazine Concert Review Club Gigant

Go to Bluesmagazine

“…ontroerend van eenvoud; waarbij hoge tonen zich afwisselen met warmte in haar stem: heel bijzonder.”

Yori Swart
Club Gigant, Apeldoorn
31 Oktober 2014

Club Gigant: Je moet er geweest zijn ……Yori Swart

Club Gigant; je moet er geweest zijn om achteraf te kunnen zeggen: het was leuk, het was gezellig, het was intiem! Een verrassende ontdekking! Club Gigant is een concept dat zich afspeelt in de popzaal van Gigant waarbij er een intieme sfeer wordt gecreëerd en voor maar slechts 6 euro, nogmaals slechts 6 euro per persoon, drie optredens aan je worden voorgeschoteld. Singer-Songwriters, bandjes die talent hebben en een podium verdienen. Artiesten op weg naar eeuwige roem. Later zul je zeggen: die singer-songwriter en/of band heb ik ooit nog gezien in Club Gigant! Vanaf 20.30 tot circa 23.00 uur onder de pannen en bediend worden. En contact met de artiesten.

In deze aflevering van Club Gigant van 31 oktober jl., traden Yori Swart op (NL); broeder Dieleman (NL) en de band Stil Parade (DE). In dit verslag over Club Gigant een verslag van het optreden van Yori Swart. Yori Swart: bij het betreden van het podium wekt zij meteen een nieuwsgierigheid op. Frisse, zelfs verleidelijke uitstraling, waarbij opvalt dat zij goed in staat is om het contact met het publiek aan te gaan. Toch een winstpunt! En zij bezit humor: op een vrolijke manier kondigt zij haar eerste liedje aan: The End. Een mooie stem, die de aandacht opeist. Zuiver, kristalhelder, meeslepend. Een genot om naar te luisteren.

Jonah is zo’n liedje; ontroerend van eenvoud; waarbij hoge tonen zich afwisselen met warmte in haar stem: heel bijzonder. Het is heel goed voorstelbaar dat zij onlangs nog heeft opgetreden in de De Wereld Draait Door ( 25 september jl.)

In de song Come On Over: wordt de loepzuivere stem bevestigd en weet zij verlangen op te roepen om de hele avond te blijven spelen. Bij het nummer Riding On The Wind galoppeer je op een paard over de steppen in Arizona; wind door de haren en volledig vrij van enige zorg. Het ritme van de paardenhoeven als enige geluid en de blik op oneindig. Met dit nummer wordt het publiek volledig meegesleept en raakt in de ban van deze rasartieste; beheerst en met zorgvuldige timing brengt zij dit nummer; ondersteund door prachtig gitaarwerk.

De 24-jarige Yori Swart, winnares van de Grote Prijs in 2011, ging dit jaar naar Amerika en werkte onder meer samen met Lori Lieberman; toch niet de minste. Onlangs heeft zij haar nieuwe EP Golden Ticket – tezamen met gastmuzikanten Freebo en Jerry Donahue (o.a. Bonnie Raitt, Robert Plant) gepresenteerd in het Melkweg Theater in Amsterdam.

De song Golden Ticket blijkt ook een goudmijntje te zijn; mooie gitaarklanken, gecombineerd met een wat hese stem brengen een volledige rust in de zaal; het wordt muisstil; de bewondering slaat toe. Een mooi optreden; een ontdekking! Gelukkig zijn er de CD’s Golden Ticket ( 2014) en Yori Swart ( 2012).